The Ultimate Dance Battle terugblik seizoen 1

In 2011 vond voor het eerst het dansprogramma The Ultimate Dance Battle plaats. Hieronder een verslag door Guus Breeman.

Er zijn naast So You Think You Can Dance weinig andere echte dansprogramma’s denkbaar die 600.000 kijkers trekken. Elk dansgezelschap zal relaxed een kabinetsperiode kunnen uitzitten met zulke cijfers. Zang en dans blijken nog steeds razend populair. Bij een wereldwijde voetbalfinale afgelopen weekend werd een bolhoedendans opgevoerd, en soldaten voerden met wisseling van de wacht een choreografie uit. Het hele leven is eigenlijk een choreografie, en ‘de wereld een dansfeest’.

tudb

Is zelf dansen alleen voor jonge mensen en dans kijken alleen voor ouderen? Is een programma als TUDB ‘gruwelijk’ voor een serieus dansgezelschap? Mag een Amerikaans hip hop choreograaf creatief zijn door in een commercieel programma artistieke onderdelen op te nemen? De discipline ballet vormde immers vooraf een risico. Maar choreograaf Rinus heeft als geen ander op een niet ingewikkelde en sfeervolle wijze steeds verrassende stukken weten neer te zetten. Hij nam zich gaandeweg met flair voor een lans te breken voor ballet en is ervan overtuigd dat TUDB dans op de kaart heeft gezet.

Isabelle Beernaert heeft als modern choreografe gewonnen, niet zozeer op basis van fantastische hip hop acts maar als modern choreografe, als vakvrouw en als teamleidster. Er waren prachtige dansers te zien: dansers die o.a. een contract hebben gekregen bij een professioneel gezelschap (ooit niet goed genoeg voor een academie dus dat zegt ook niet alles) en dansers van de ‘straat’. Bij dans- en balletscholen zal blijken of er een toeloop komt van nieuwe leerlingen. Die zijn volgens een gelouterd theaterkenner (Peter Sellars) allemaal nodig om ook de elite in de (dans)kunst in stand te houden. Dans is een fenomeen en Dan Karaty met zijn battle-techniek en RTL5 speelde er uitstekend op in. So Yes, We Think We Can Dance!

Zondag 30 mei 2011

‘Hallo, Aannemersbedrijf Verwelius’.
‘Ja, goedemorgen, hier Studio 24. Het dak is er af…’

De openingschoreografie van Dan Karaty in de finale van TUDB knalde er uit. Shaker zat mee te bewegen, Roemjana zat te swingen en Dan keek indringend op zijn creatie toe. Wil je weten wat echte hip hop is ga dan naar Uitzending Gemist. Het was het laatste weerzien met beau garçon Sean D’Hondt en de mooie benen (‘if you have it, flaunt it’) van Lieke van Lexmond die net als TUDB steeds in hun rol zijn gegroeid. Vorige keer namen we afscheid van de sympathieke Laurent en zijn team. In de finale werd beloofd backstage alles te laten zien en inderdaad, als je achter Laurent zat kon je dansers zich achter een gordijn zien omkleden.

Team Rinus gooide er een organisch en dierlijk blip hop nummer uit en Jomecia is ‘live’ een toneelbeest dat het publiek verslindt. Isabelle was de verhalenverteller van de serie maar het verhaal van haar moderne stuk kenden we nu wel een beetje. Het toonde ondanks de professionaliteit toch de beperktheid aan die de vorige keer werd aangestipt. Rinus out-of-the-box Sprong bezorgde kippenvel met een origineel stuk latin waarin zowaar Junior soleerde en dat uitstekend deed. In de jazz choreografie van Isabelle zat een onbetwist winnaars moment: een split jeté van drie mannen tegelijk. In een split second wist je wie er ging winnen, als dat niet al bekend was. In de zaal merk je bovendien wat meehelpt te winnen: Isabelle zat als een rood baken midden in de rij choreografen haar team met gebaren aan te moedigen. Zo’n stralende en dominante coach wil wel motiveren. Het ballet van Zijne Dansheid Rinus was niet spectaculair in beweging (op bombastische muziek in vijfde positie een plié doen) maar eindigde zeer sfeervol met gevoel voor beeldende en bewegende kunst. Het bracht terug tot de essentie maar levert daarentegen vooral in herhaling geen Isabelle-gejoel op.

Vanaf het volgende deel van de avond brak de hilariteit los met een swingende hip hop act van Isabelle zelf (deed vroeger aan breakdance). De hairstyle voor dit stuk leek oorspronkelijk afgeleid van de ‘street’ en de frietkot. Na het applaus kon een Beter Horen zich opmaken als sponsor voor de volgende serie TUDB. Er werd nog een battle opgevoerd tussen de teams en na twijfel en weerstand een battle tussen Rinus en Isabelle zelf. De arena veranderde meer en meer in een piste. Het gewone leven werd echter weer zichtbaar in de aanwezigheid van twee mannen die Isabelle op de minst gecompliceerde wijze het meest lief zal hebben, haar zoons. Zij was de terechte winnares van de dans, de battle en de show.

tudb danseres

Zondag 22 mei 2011

We zijn bijna toegekomen aan de laatste aflevering van de dansconcept-serie TUDB. Daarna kunnen we weer verder met de echte Ultimate Dance Battle: de slag om subsidie voor dansgezelschappen. Even terzijde, een zandmotor is het neerstorten voor de kust van Ter Heijde van 21 miljoen kubieke meter zand in de hoop dat dit zichzelf de komende decennia verspreidt en zo de Hollandse kustlijn versterkt. Op tv krijgen we ook heel wat kubieke meters dans over ons uitgestort en het is te hopen dat dit de danskunst de komende decennia zal versterken. Vorige week moesten we afscheid nemen van de flair van team Koen/Roem met karakteristieke dansers als Annemiek, Alessandro en Sinerjey. De opening van de halve finale was geen echte knaller maar een goede manier om een nummer van een zangeres te pluggen. Dan Karaty besloot niet meer te jureren maar hielp het jureren wel een eindje op weg: 1) het publiek stemt, 2) stijl is hip hop, 3) = exit Rinus. Voor de telefoonlijnen gesloten waren gaf hij nog eens aan dat Isabelle door moet. In de VS heb je vrolijk een proces aan je broek hangen voor dit soort praktijken. De openbaring van het toernooi, team Rinus, probeerde het met een fleurig nummer. Ook Isabelle beet zich stuk op wat hip hop moest zijn maar de klasse droop van haar performance af. Blijkbaar had Laurent ‘lyrical’ begrepen maar wil iemand nu for once and for all uitleggen wat hip hop is? Tenzij niemand het eigenlijk echt weet en daarom met woorden strooit als popping of locking. Het balletstuk van Rinus was weer onverwachts en sfeervol, Vivaldi, met veel techniek en individualiteit. Het moderne stuk op My Way van de geroodverfde winnares Isabelle stak ook weer goed in elkaar. De jazzdans van Laurent was sterk en ingetogen. Dans is taal maar de mooiste woorden kwamen van Rinus door Isabelle uit te dagen niet op te boksen tegen mannen maar te dansen en wel met hem in de finale. Het was een verrassende opmerking, ook voor haar. Dan gooide er op zijn gebruikelijke wijze een beslissing uit om zich later wel zorgen te maken over eventuele brokstukken. Met een blik van ‘zij die sterven gaan groeten u’ maakten team Rinus en Laurent zich op voor de battle om vervolgens afscheid te moeten nemen van de blauwe ogen van Laurent en zijn dansers. Volgende keer een spannende finale met terechte finalisten: goed voor de dans, slecht voor je beltegoed.

Zondag 15 mei 2011

In de voetbalwereld zullen ze de uitspraak ‘It’s not a show, it’s a battle’ wel kunnen waarderen. In de danswereld zul je ‘Dans is oorlog’ iemand niet zo gauw horen zeggen maar dat het knokken geblazen is staat dankzij TUDB nu wel vast! Zoals een soldaat in de frontlinie met het hart in de keel staat, zo is het blijkbaar ook in de battle. We horen en zien bovendien verhalen over bedrogen, mishandelde en gediscrimineerde personen. Dan Karaty had heel wat uit te leggen over het vertrek van team Shaker: Dan bleek nog net zo populair. Dat is knap. Hoewel team Koen/Roem een swingend stuk hip hop er uit lieten knallen kwamen ze in de battle terecht om uiteindelijk van de inventiviteit van team Rinus (mooie jeté Rashaen) te verliezen. Je moet nu van goeden huize komen om Isabelle te gaan verslaan in de finale. Haar eerste stuk ging over die ziekmakende sluipmoordenaar: LDVD (liefdesverdriet). Niet alleen groeit zij zelf in het toernooi (ziet er steeds mooier uit en heeft de zelfverzekerdheid van Shaker overgenomen), ook haar team met karakeristieke dansers oogt vertrouwd. Vooral danseres Ellen kan doorgaan voor een Franse steractrice. Laat nu net volgende maand een Franse steractrice met de naam Isabelle (Huppert) in een theaterstuk aantreden op het Holland Festival. Bij choreograaf Laurent werd het een gooi- en smijtwerk van (weer) in lingerie gehulde danseressen die juist op elkaar lijken. Grappig is dat TUDB tijd en ruimte neemt voor de Nederlandse vergadercultuur. Er zijn momenten die doen denken aan halflege vergaderkamers en halfvolle koffiekannen, donkere ramen en de tl-verlichting aan. Iedereen vraagt zich af: hebben we het hier niet al drie keer over gehad? De kracht van het programma is zoals Dan zei: het uitwisselen van dansstijlen waarbij een moderne dansgroep ook hip hop goed kan doen. Een zwakte is echter het aanleren van zo’n dansstijl in 2 dagen hetgeen anderen 10 jaar ploeteren en op jezelf foeteren kost. Dus weer geen finale Eurovisie Songfestival. Maar wij hebben The Ultimate Dance Battle.

Zondag 8 mei 2011

Laat een gemiddelde ‘pvvd’-politicus langs een gemiddelde poster van NDT lopen en hij mijmert over de oorspronkelijke betekenis van het woord petitie. Maar gelukkig kijken zijn kinderen naar TUDB en is hij daardoor gematigd positief over dans. Dat verkoopt bovendien zonder subsidie, en het publiek bepaalt! Net zoals in oude tijden publiek of keizer met duim het lot bepaalden van wat zich op het ‘podium’ afspeelde, zo belandden ook de dansteams vanavond in een knock-out fase. Op de avond dat team Michel van team Frank had gewonnen in een ‘live show’ rond een bal, knokten dansers zich omhoog als gladiatoren. Met name het laatste onderdeel bleek een lastig nummer. Het werd een Emotional Dance Battle. Hoewel Shaker het tv-scherm liet stomen moest zijn team de battle verlaten en toonde het karakter na veel tegenslag. We maakten ook kennis met dans(onderwijs) anno 2011: terugpraten in de studio tegen de choreograaf en weglopen van de laatste. Nuchtere Dan Karaty had er geen moeite mee om zijn choreografen aan te sturen en eiste eerlijkheid tijdens de beoordelingen. Hij voltrok als een killer het vonnis, toch geen eenvoudige opgave, en we keken dan ook een beetje naar The Ultimate Dan’s Battle. Hoewel op de TUDB website Isabelle en Shaker met straatlengte voorsprong stemmen haalden pakte de uitslag nu geheel anders uit. Team Rinus stroomde na een intrigerend stuk gewoon door net als een treffend werk van de vrouw die stamgast in Café Müller zou zijn als het bestond: Isabelle. Het werd een latertje en W.F. Hermans schreef het al: nooit meer slapen. Tegen de tijd dat in een Sleeping Beauty zo’n beetje de schoonheid wakker wordt gekust was de avond pas afgelopen.

Zondag 1 mei 2011

‘Location, location, location.’ Vanavond ging de laatste aflevering van TUDB, voordat de live-shows zullen beginnen, over het belang van een goede locatie voor een danspresentatie. Die presentatie moest een look & feel geven van urban, skate en graffiti. Deze opdracht werd eigenlijk door alle teams op hoog niveau succesvol en met prachtig danswerk uitgevoerd. Een tweetal marketingmensen van een product afkomstig uit de eerste Nederlandse kauwgumfabriek moest beoordelen wie de winnaar was. Dat het vak van een danser moeilijk is wisten we al, dat het vak van een choreograaf hopeloos moeilijk is bleek nu vooral. Omgaan met frustraties op de werkvloer, presteren met het mes op de keel om een deadline te halen, wisselende (weers)omstandigheden, blessures, noem maar op. Misschien is dit de reden dat er weinig Nederlandse topchoreografen (meer) zijn en ook voor dit ‘harde’ werk buitenlanders moeten opdraven. Vanavond zagen we vooral The Ultimate Choreographers Battle: workshop voor choreografen. Dat de Nederlandse cultuur best competetief kan zijn werd bewezen want men ging voluit om de ander te verslaan. En met een origineel en gedurfd concept pakte team Koen/Roemjana dan ook weer de hoofdprijs. Van team Isabelle weten we alvast dat als ze niet TUDB gewonnen hebben, dat ze toch gewonnen hebben. Omdat ze een team zijn.

tudb dansers

Zondag 24 april 2011

Wat is modern? ‘Over de grond rollen en huilen’. En dat is wat teamlid Alessandro vanwege een blessure ongewild moest doen mede dankzij choreograaf Shaker. Wat is hip hop? Choreograaf Rinus wist het niet en weet het waarschijnlijk nog steeds niet. Er wordt op tv met van alles gewisseld: echtgenoten, Afrikaanse stammen en CEO’s. Maar het succesvol uitwisselen van dansstijlen kan ook een lastige opdracht zijn. In de antropologische (wat is er logisch aan de mens?) dans-serie TUDB zien we mensen boven zichzelf uitstijgen. Of dit jongens zijn met een agressief verleden, een pijnlijke rug of een gebroken duim, dans verlangt alles van je. Zo ook Shaker. Waar Rinus van zijn fun-team een baseball cap kreeg uitgereikt verdient Shaker eigenlijk een groene baret. Maar deze ‘boy’ moet dan ook de strijd aangaan met choreografen die meer ervaring en levensjaren bezitten. Een verhouding van zo’n 25 tot 250. Wie niet slim is moet sterk zijn, is wellicht zijn motto en het is knap dat hij als jongste deelnemer stand houdt. Ondanks de soul searching-sessies van team Isabelle was het motto vanavond ‘dans is niet voor softies’. De echte ‘stayers’ blijken een latin-couple te zijn, ze zetten consistente kwaliteit neer. Dit keer met een flitsende winnende performance en wat heerlijk als je bij de eerste beweging van een danseres meteen weet dat het goed zit. Wedstrijddansen is een belangrijk onderdeel van latin. Hoe kom je ver in een toernooi? Vraag het Koen/Roemjana, of beter Roemjana/Koen. Het vrouwelijk deel van het choreografen-duo maakte korte metten met onderling gekibbel van hun team. De songtekst ‘Ik zou met niemand willen ruiluh, meteen gaan huiluh’ is nog steeds aan de orde in deze fase. Groeten uit de rimboe die dans heet.

17/04/2011

Contrasten. Op RTL5 valt tussen ‘natuurbeelden’ van Tirol en het Oude Rome cultuur te beleven met TUDB! Waar het vanavond over o.a. maten en tellen ging lijkt het dansprogramma zelf wat uit de maat te zijn in het repertoire van de zender. Maar de programmering kan een goede zet zijn. In TUDB zelf zitten veel verschillende stijlen en type mensen. Waar team Shaker uit zijn dak ging bij het horen van de te gebruiken muziek, zo leek team Isabelle zich voor te bereiden bijna alsof ‘echte’ dans in het museum thuishoort. Hiphop choreograaf Shaker verandert in de studio in een jonge dansdictator en pompt zijn team vol met adrenaline, om vervolgens lachend weg te lopen als een vrouwelijk teamlid door de mangel wordt gehaald in een lift. Modern choreografe Isabelle toont aan geen bindingsangst te kennen en kookt zelfs voor haar team. Het is nu dan ook ‘Van individuele prestatie tot gezamenlijke creatie’ en dansstijlen van dansers leggen individuele beperkingen bloot. Waar slechts één latin-danser is uitgekozen (wat zegt dat?) spatte na een knockout van de choreografen in de studio de performance van team Koen en Roemjana van het scherm. Roemjana zelf gaf daarvoor wel even de nodige les in ‘adult’ latin. Klassiek choreograaf Rinus kreeg qua muziek niet Strawinsky’s Sacre voorgeschoteld maar leek gevangen in een telraam om uiteindelijk een zeer fraai en winnend stuk neer te zetten. TUDB blijft sympathiek en eerlijk met choreografen die toegeven niet te kunnen tellen of faalangst te hebben. Ook zij blijken net als wij, gewone mensen.

10/04/2011

TUDB toonde zich breekbaar en openhartig. Zodra bij een dansgezelschap een casting-lijst wordt opgehangen of dansleerlingen examens niet halen, kunnen tranen rijkelijk vloeien. Maar dat ook choreografen kunnen huilen vanwege pijnlijke keuzes, weerzien met leerlingen, of indrukwekkende performances werd vanavond bewezen. Van deze juryleden/choreografen hoor je niet veel treffende ‘one-liners’ en jurylid Laurent Flament zou zelfs met een pantomime-act moeilijk door de voorrondes komen. Zijn bewegingsmateriaal als jurylid bestaat tot nu toe uit puffen, schouders in de hoogte en achteruit in de stoel ploffen. Om daarmee namens veel mannen te zeggen dat mooi dansen en er mooi uitzien goed kan scoren. Dan Karaty kan zelf kritisch zijn over zijn jury, en juryleden weer over elkaar. Het meest te verduren kreeg modern choreografe Isabelle Beernaert. Ze limiteerde zichzelf volgens anderen en inderdaad brachten haar criteria haar emotioneel in de problemen. Na een intieme danssolo van haar ex-leerlinge Ellen was er sprake van een blootgelegde intimiteit tussen Karaty en de jury. Een mooie inkijk van hoe gelouterde beslissingsbevoegden samen om moeten gaan met ‘levend materiaal’ aan dansers, of zoals choreograaf Rinus Sprong zei: ‘de mooiste mensen op aarde’. Er was vooral vanavond een lans te breken voor het onderwerp opleiding. Een staande ovatie was op zijn plaats voor wie danstalent Sedrig hadden opgeleid en er werd geconstateerd dat een danser als hij een ‘schoolvoorbeeld’ is van hoe het zou moeten zijn in NL/België. Veelzijdigheid troef. De toename van internationale ‘summer schools’ in Nederland laat zien hoe meer bewust wordt omgegaan met de internationale standaard in lesgeven in dans. We willen allemaal prachtige dansers zien op het toneel en in dance battles/shows maar goede opleidingen zijn daarvoor onontbeerlijk, uitzonderingen daargelaten.

03/04/11

Het was weer ‘murder on the dancefloor’ in The Ultimate Dance Battle. Verrassend genoeg niet bij de dansers maar bij de choreografen. Het blijkt dat er ook haat en nijd kan zijn aan de overkant van het dansveld. Het is echte emo-tv wat TUDB voorschotelt met genoeg teasers om je volgende week weer te doen kijken. In deze aflevering ging het over de mens achter de choreograaf, gevoel versus techniek, techniek versus looks, looks versus schoonfamilie. Er zitten zeer kwalitatieve dansers in de selectie en we worden door 50 dans-acts geleid tesamen met de choreografen die keuzes moeten maken. Dat is niet altijd even makkelijk, zeker niet als er verborgen frustraties zijn tussen juryleden. De juryleden zijn overigens eigenlijk choreografen die een team samenstellen om de battle mee aan te gaan. Interessant is dat de battle zich ook meer gaat afspelen als een competitie tussen dansstijlen en choreografen. Een battle komt eigenlijk voort uit breakdance en de b-boy/choreograaf Shaker waant zich dan ook koning in zijn domein. Kan het vernederend zijn of een ‘uitdaging’ om als danser auditie te doen, feitelijk worden hier de choreografen op hun beurt door dansers geselecteerd. Dan Karaty troont zich boven de materie en ziet het product TUDB langzaamaan gestalte krijgen.

27/03/11

Als je door iemand weggestuurd moet worden in de dans, dan het liefst door Dan Karaty. Het nieuwe dansprogramma op tv, The Ultimate Dance Battle van RTL, moet een spraakmakende dansreality-show worden. Het moet gezegd, er is naast imposante dans ook veel aandacht voor de mens achter de danser. Onder de hoede van de sympathieke doch professionele Karaty (zijn achternaam klinkt harder dan hij is) streden honderd dansers vanavond om de roem. Er zijn de bekende taferelen zoals in So You Think You Can Dance, en ook in deze serie lijken we de nodige en onnodige openbaringen van een balletbelg te moeten ondergaan.

Karaty ontpopt zich tot een heuse presentator of promotor van het programma en vertegenwoordigt de jury in zijn eentje: dit keer geen snijdende commentaren van panelleden. In de volgende aflevering zullen vijf ‘fenomenale choreografen’ aan de slag gaan met een keuze aan dansers. SYTYCD en TUDB kunnen allebei hun impact hebben op dansgebied. Niet alleen omdat er honderden jongeren op afstromen (dat doen ze bij zangprogramma’s ook). Maar omdat het dans bespreekbaar maakt. Waar in de vorige serie klassiek ballet het moest afleggen tegen andere dansdisciplines zal hier ook een mening kunnen worden gevormd over de waarde van dans en dansstijlen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*