Christopher Powney interview

Christopher Powney maakte als dansdocent en als directeur in danseducatie een bliksemcarrière, eerst in Nederland en nu in Engeland.

Powney werkte als danser bij onder andere het English National Ballet en de Rambert Dance Company. Al tijdens zijn danscarrière begon Christopher zich toe te leggen op het lesgeven. Hij behaalde de bevoegdheid voor het docentschap bij de Royal Ballet’s Professional Dancers Teachers Course en werkte als assistent van de artistiek directeur van het tournee-gezelschap voor afgestudeerden van de Central School of Ballet in Londen. In 2000 trad hij in dienst bij de Royal Ballet Upper School. Maar dan gaat hij naar Nederland.

In 2006 werkte Powney als docent bij de dansvakopleiding van het Koninklijk Conservatorium Den Haag, maar vanaf 2010 zwaaide hij als artistiek leider van de scepter bij de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Daar startte hij een summer school en legde hij een fundament voor de succesvolle Junior Company. Inmiddels is Christopher Powney sinds 2014 artistiek directeur van de befaamde The Royal Ballet School. Danspubliek vroeg hem in 2011 naar zijn visie op lesgeven in dans.

Wat zijn de verschillen tussen ballet in Engeland en in Nederland?

‘Eén van de belangrijkste verschillen die ik persoonlijk heb ervaren is dat de Nederlandse cultuur geen competitieve cultuur is. Hoe je het ook bekijkt, competitie heeft zowel lichamelijk als geestelijk een positief effect als je op topniveau traint. Dit heeft niet alleen betrekking op dans. Gezonde concurrentie is absoluut noodzakelijk, als een jonge danser zijn of haar ambitie wenst te vervullen en wil meedraaien op internationaal niveau.

Een ander verschil is dat de meerderheid van het land gestemd heeft op een regering die klaarblijkelijk denkt dat cultuur niet belangrijk is. Dit is niet alleen heel triest maar ook onvoorstelbaar naïef. Cultuur of kunst is overal om ons heen in het dagelijks leven, van een glas dat je in je hand houdt tot aan in musea en theaters. Indien dit niet in zowel financieel als in moreel opzicht werd ondersteund zouden onze levens er erg grijs uitzien. Iedereen is zich ervan bewust dat er een economische crisis is maar wanneer het tij tegen zit zal cultuur juist wat licht in ieders leven brengen.’

Je hebt een indrukwekkende carrière: wat is jouw ‘secret of success’?

‘Ik ben heel blij dat je er zo over denkt! Echter, ik weet niet goed hoe je vraag te beantwoorden omdat veel van wat ik heb bereikt als danser, als leraar en nu als artistiek leider, ook te maken heeft gehad met geluk of toevalligheid. Daarentegen, de voornaamste ingrediënten die me geholpen hebben zijn een sterke gedrevenheid, toegewijde passie voor de kunstvorm en een grote nieuwsgierigheid en onbevangenheid.

Ik vind het een uitdaging om anderen te vragen, en mijzelf, “Waarom?”. “Waarom doen we het op deze manier, of op die?” en “Hoe kunnen we het beter krijgen?”. Ik probeer ook niet te geloven dat ik alles zelf het beste weet – tenminste, niet sinds ik ouder ben geworden! Ik wil heel graag al de prachtige dansers, collega’s, choreografen, leraren en directeuren noemen en het voorrecht benadrukken om met ze te mogen werken. Ieder van hen heeft me geïnspireerd op een bepaalde manier en mijn honger om te leren gestild.’

Wat leert een dansstudent in jouw klas of school?

‘In ieder geval, als ik les geef, is mijn eerste en belangrijkste doel om ervoor te zorgen dat de leerling plezier heeft in het leerproces en niveaus van zelfvertrouwen opbouwt. Een student wordt een krachtige, vaste techniek aangeleerd die hem helpt een veelzijdige danser te worden met keuzemogelijkheden. Grote nadruk zal worden gelegd op het communiceren van de techniek van een danser naar het publiek en het te accentueren met plezier en zekerheid. We bieden een veilige, gedisciplineerde en inspirerende trainingsomgeving waar leerlingen het maximale uit hun mogelijkheden kunnen halen en worden aangemoedigd verantwoordelijkheid op zich te nemen ter voorbereiding op hun professionele loopbaan.’

Wat is een succesvolle danser in jouw ogen?

‘Een danser vandaag de dag moet veelzijdig zijn in geest, lichaam, techniek en stijl. Dit is een belangrijke eis voor artistiek leiders van gezelschappen en ook voor een danser om volledig plezier te kunnen beleven aan zijn of haar carrière. Het opent veel mogelijkheden. Binnen de organisatie van een gezelschap zullen dansers zeer goed in staat moeten zijn hun vaardigheden in te zetten voor verschillende stijlen en rollen. De lat komt steeds hoger te liggen en dus moeten passie, toewijding en vastberadenheid duidelijk aanwezig zijn om succes voort te brengen.’

Hoe kan een ouder het beste een kind begeleiden om danser te worden?

‘Wanneer een kind aanvankelijk is aangestoken om te gaan dansen en beslist dat dit de training is die het wil volgen, dan staat dat kind aan het begin van één van de meest fantastische maar ook meest veeleisende opleidingen. In het beste geval moet een ouder deze passie volledig begrijpen en ondersteunen; er veel tijd aan geven en aanmoediging. Ouders kunnen hun eigen geest en dat van hun kind openstellen door hun kind mee te nemen naar voorstellingen en de wereld van dans te ontdekken aan de hand van dvd’s, boeken en internet. Dit zal het kind inspireren en de ouders in staat stellen deze bijzondere reis met hun nakomeling met plezier te beleven.’

Je gezin is ook bij je in Nederland. Is het mogelijk een gezinsleven te combineren met een balletleven?

‘Absoluut! Mijn gezin houdt mijn beide voeten op de grond. Ik ben heel gepassioneerd over de wereld waarin ik verkeer en prijs me bijzonder gelukkig te werken in een vak waar ik zoveel van houd. Maar mijn gezin is nog belangrijker voor me. Mijn kinderen leven in het ‘nu’, dat me doet steeds realiseren hoe van het leven te genieten en stress te vermijden. Ik word vaak zo opgeslokt door nadenken en kan zo enthousiast raken over toekomstplannen, dat mijn vrouw en kinderen me terugbrengen in de normale wereld. Ik begrijp passie. Het is een ongelooflijk mooie emotie om te ervaren maar het kan ook je gehele leven in beslag nemen als je niet oppast. Dit, zo geloof ik, kan je tegenwerken. Het is net zo belangrijk om jezelf te kunnen onthechten en andere perspectieven te zoeken. Mijn kinderen voeden mij elke dag op over wat echt belangrijk is in het leven en mijn vrouw is de meest fantastische steun en toeverlaat. Mijn gezin is een geschenk dat me in balans houdt op een gelukkig makende en gezonde manier.’

In welke richting hoop je dat lesgeven in dans zich gaat ontwikkelen?

‘Het is mijn overtuiging dat alles moet worden onderzocht en daarna ontwikkeld. Ik geloof helemaal in ‘positive reinforcement’ maar het moet wel realistisch zijn. Ik zie er geen heil in een student valse hoop te geven: dat is verkwanselen van kostbare tijd van een student. Binnen de opleiding is de docentenstaf heel enthousiast over een voortgezette dialoog over het begrijpen en ontwikkelen van alle aspecten van het educatieve programma, zowel qua techniek als de psychologische kant. Hoe voorzien we onze studenten van elke mogelijkheid om een succesvolle carrière met plezier te ervaren?’

‘We moeten begrijpen hoe het systeem van vraag en aanbod werkt. De Nationale Ballet Academie en Het Nationale Ballet werken er hard aan om een dialoog te bevorderen tussen amateurballetscholen en onszelf. We willen betere communicatie bewerkstelligen en aanmoedigen en zodoende een teamgeest krijgen zodat we de reis van een danser kunnen verbeteren: vanaf de eerste lessen bij een plaatselijke balletschool, tot aan een professionele training en van daaruit door naar de beroepsmatige danswereld. Als het onze taak is jonge studenten een kans te bieden om alles eruit te halen wat erin zit, dan moeten we samenwerken in alle openheid om een gezamenlijke strategie te vinden voor lesgeven. De leeromgeving moet een positieve en plezierige ervaring bieden voor een leerling om zijn/haar toekomstdoel op de langere termijn volledig te benutten. Het gaat hierbij ook over de ‘feel good’-factor. Natuurlijk zijn er altijd frustraties en teleurstellingen. Daarentegen, door kleinere doelen te stellen die meer haalbaar zijn wordt het proces meer realiseerbaar.’

In juli 2011 vindt er voor het eerst een Summer School plaats aan de Nationale Ballet Academie. Wat zou je willen zeggen aan dansstudenten die overwegen te komen?

‘We willen jonge en ambitieuze talenten een gelegenheid bieden te ervaren hoe het is samen te werken met dansers van Het Nationale Ballet, één van de beste dansgezelschappen ter wereld, en om les te krijgen van enkele van de beste internationale docenten. Nederlandse dansstudenten zullen les kunnen nemen samen met andere internationale studenten van scholen uit alle hoeken van de wereld en zodoende hun kennis en bewustzijn van de huidige danswereld verrijken. Een zomercursus biedt een waardevolle leeromgeving en de mogelijkheid les te krijgen van leraren die studenten normaliter niet zouden ontmoeten.’

april 2011


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*