Koert Stuyf interview

Op 29 april 2012 gebeurde er iets bijzonders: danskoppel Ellen Edinoff en Koert Stuyf vierden een eenmalige comeback met Intaglio. Filmer Leo van Emden maakte een verslag.

Koert Stuyf en Ellen Edinoff

Koert Stuyf en Ellen Edinoff bestormden van 1963 en 1974 de Nederlandse podia met legendarische voorstellingen. Hij, van oorsprong schilder en beeldhouwer, en zij een fragiele, betoverende danseres uit Amerika, worden gezien als mede-grondleggers van de postmoderne dans in Nederland. “Zijn werk is het beste, ooit vertoond op de Nederlandse podia”, zei de architect Aldo van Eyck ooit. Een plots vertrek uit de weerbarstige Amsterdamse danswereld bezorgde het danskoppel definitief een mythische status.

Weinig mensen kregen Koert en Ellen nog te spreken. Ook een terugkeer op het podium zat er steeds niet in. Tot april 2012. Als onderdeel van een avond samengesteld door Philip Glass, werd Intaglio (diepdruk) opgevoerd: een 25 minuten durend dansstuk van Koert Stuyf in de Rabozaal van de Stadsschouwburg in Amsterdam.

Leo van Emden filmde de gebeurtenis.

Een schets van een bezoeker:

Intaglio.
Diepdruk. Diepe indruk.
Koert Stuyf terug. Ongeloof. Geschiedenis. Nodig. Antwoord.
Ellen Edinoff. Ontroering. Leeftijd. Tijdloos.
Philip Glass. Magistraal. Mysterieus.
Yo-Yo Ma speelt Naqoyqatsi. Ellen bespeelt publiek.
Mimiek. Een toneel, een zaal, één blik genoeg.
Onaanraakbaar. Oneindig. Huilen.

Rode zuil. ‘Verdeling van ruimte’, uitleg Koert.
Figuren met gewaden. Venetiaanse snavelmaskers.
Tijd trekt voorbij. Ellen als baken. Overziet.
‘Ik genoot ervan’, haar woorden na afloop.

Jarenlange oefening. Vier tot vijf uur per dag.
Danstechniek. Studie bovenlichaam.
Dansiconen. Ode.

Achteraf bleek dat Ellen Edinoff ernstig ziek was. Op 16 juli 2013 overleed zij. Producent Rob Malasch: ‘Grotere kunstenaars ben ik in mijn leven niet tegengekomen. Deze mensen leven op een compromisloze manier helemaal voor de kunst.’


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*