Medhi Walerski interview

Danspubliek interviewde in september 2012 Medhi Walerski, danser/choreograaf bij Nederlands Dans Theater. Medhi werkte aan Chamber, dat 4 oktober 2012 in première ging ter ere van het 100-jarig bestaan van Stravinsky’s Le Sacre du Printemps. Joby Talbot componeerde speciaal voor deze voorstelling de muziek. 

WALERSKI MEDHI

Toen Medhi Walerski en Joby Talbot elkaar voor het eerste ontmoetten in Los Angeles sloeg een creatieve vonk over. Ze inspireerden elkaar door video’s en muziek uit te wisselen en te brainstormen. Veel van de communicatie vond plaats via nieuwe media zoals Skype.

Waarom doe je het Sacre-project?

Toen James Vincent artistiek leider was wilde hij iets doen met het 100-jarig bestaan van Sacre en verleende aan mij de opdracht. Sacre is belangrijk voor mij: het is een meesterwerk dat al grote indruk op me maakte toen ik mijn balletopleiding deed. Later danste ik Béjarts versie en daarna Johan Ingers versie bij NDT.

De componist en ik proberen de kracht, de spanning en de dissonantie weer te geven. We willen reageren op de oorspronkelijke versie. Het maken van Sacre betekende een chaos in Parijs honderd jaar geleden. Ook ons project is redelijk hectisch. Ik heb net nog een wijziging in de muziek doorgegeven aan de componist.

Wat is de laatste dansvoorstelling die je zag?

De Bell Laboratory voor TodaysArt festival ‘Elements of Light’. Het was een grote ontdekking voor mij om deze nieuwe kunstvormen te ervaren.

Hoe ontwikkel jij jezelf als choreograaf?

Ik probeer op de hoogte te blijven en deel uit te maken van verschillende kunstvormen en stromingen.

Wat moet volgens jou veranderen in dans?

Ik zou willen dat het publiek van de verschillende dans scenes wat meer zou mixen. Je ziet nu vaak een bepaald type publiek bij een bepaald type voorstelling. Mijn familie komt uit wat je noemt de ‘lagere sociale klasse’ en kwam wel naar voorstellingen kijken, maar niet vaak. Om publiek als zij ook naar andersoortige voorstellingen te trekken heeft natuurlijk te maken met de choreografie en een financieel aspect. Het is mijn droom dat publiek uit alle lagen van de maatschappij naar dans komt kijken.

Chamber was via Pathé wereldwijd live te zien via 600 bioscopen. Op dit moment presenteert NDT 2 de nieuwe choreografie AUREUM van Walerski in Shearing the Wolves.

Lees een verslag over NDT Live en Chamber of bekijk de video:

 

waardering

klik op de sterren

gemiddelde / 5. aantal

verder...

ga naar social media


Misschien ook interessant?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.