Opmerkelijke opening van Nederlandse Dansdagen

De Nederlandse Dansdagen maakt zich zorgen over de dans, toch presenteren ‘s avonds zeven gezelschappen fabelachtige optredens.

Je zou kunnen zeggen: de dans is ziek, om de patiënt in de avond springlevend en wel kerngezond te verklaren. Wat is er intussen gebeurd?

De Nederlandse Dansdagen overrompelen dit weekend in een van de mooiste steden van Nederland het publiek met dans. Het is alweer de negentiende editie en het staat dit keer voor het eerst onder de leiding van Ronald Wintjens. Hij nam het noeste en dankbare werk van Peggy Olislaegers over.

Dutch Dance Dialogues

Met de serie Dutch Dance Dialogues wil het festival een gesprek tot stand brengen tussen subsidieverstrekkers, beleidsmakers, directeuren en dansmakers.

Op vrijdagmiddag was het meteen raak.

Onder leiding van Jellie Brouwer, presentatrice van het radioprogramma Kunststof, konden drie dansgezelschappen hun verhaal doen. Want er zijn nieuwe toekenningen bekend voor de subsidieperiode 2017-2020. Voor LeineRoebana pakte dat niet goed uit. Bij monde van journalist Constant Meijers betichtte het gezelschap het Fonds Podiumkunsten van onbehoorlijk bestuur.

De toon was direct gezet.

Want in het debat-panel ook aanwezig was Henriëtte Post, directeur van hetzelfde fonds. Toch vormden de discussies die ontstonden belangrijke informatie op. Want je kunt je wel getroffen voelen door minder of geen subsidie, maar waar was je toen je niet met een collega-instelling door één deur wilde?

De Dutch Dance Dialogues zijn heilzame momenten waar men elkaar eens goed in de ogen kan kijken.

De Staat van de Dans

Het was een rake opmerking van theater- en dansjournalist Annette Embrechts, dans-ego’s vertonen ‘prinsjesgedrag’. Zij las de Staat van de Dans voor (lees hem hier), een lezing over in welke situatie de dans zich bevindt en hoe die hiermee omgaat. Haar motto: de dans moet in actie komen! Daar was iedereen het mee eens, hoe moeilijk het ook kan zijn en/of schuren.

De bestaande orde moet anders, haal de schotten tussen elkaar weg, ga meer samenwerken, kijk naar hoe festivals zich als een man organiseren en herhaal een duidelijke boodschap richting de politiek. Waarom kan Nederlands Dans Theater bijvoorbeeld niet na een voorstelling ergens in de regio zeggen: volgende week staat hier Conny Janssen Danst, ga dat ook eens zien!

Gezonde adviezen dus.

Ga naar het publiek toe

Ook Jan Zoet had een interessant punt. De directeur van de Academie voor Theater en Dans kreeg als een soort Richard Branson steeds de moeilijke vragen op zich af voor verlossende antwoorden. Zoet merkt een toename van kijken naar toneel. Alleen ziet men het op een klein beeldschermpje, zoals een smartphone. Maak dans dus meer bereikbaar via die nieuwe en andere kanalen, ga naar waar het publiek zich (het meeste) bevindt en probeer ze niet alleen jouw theater in te krijgen.

En jouw theater in? Waarom kunnen theaters niet meer samenwerken en elkaar ondersteunen in plaats van concurrent spelen.

Zo langzamerhand is er kans op genezing voor de danssector.

Uitreiking dansprijzen

Een Diner d’Honneur, bedoeld om de genomineerden voor Zwanen en de Prijs van de  Nederlandse Dansdagen Maastricht te presenteren aan de theaterdirecties, gezelschappen, beleidsmakers en pers, zorgde voor de inwendige mens. Met een fantastisch bereide maaltijd voel je je immers ook een stuk beter. En het praat gezelliger met collega’s in de danswereld. In een prachtige kerk waar het diner plaatsvond is verzoening bovendien net zo passend.

Dan meteen maar de winnaars van de dansprijzen (juryrapport hier):

  • Gouden Zwaan: Igone de Jongh, eerste soliste Het Nationale Ballet
  • Zwaan voor meest indrukwekkende dansproductie: The lost room van Franck Chartier bij Nederlands Dans Theater
  • Zwaan voor meest indrukwekkende dansprestatie: Anna Tsygankova, eerste soliste Het Nationale Ballet
  • Prijs van de Nederlandse Dansdagen Maastricht: Katja Heitmann

Update 09/10:

De Dioraphte Dansprijs is zondagmiddag uitgereikt aan choreograaf Amos Ben-Tal voor de productie Howl.

(Lees verder onder de video)

 

(Lees hier een voorspelling over de winnaars: zat die er ver naast?)

 

Unieke avond met zeven middelgrote gezelschappen op één podium

Nu dan de levende danser. De artiest, de kunstenaar die het toneel op moet. Die de ideeën van de dansmaker verwezenlijkt. Die het contact met het publiek moet aangaan. Kortom, hij om wie alles draait.

Want de danser lijkt centraal te staan in het Openingsprogramma. De hard werkende danser. Keihard werkend. Haast tegen dansersmishandeling aan. Want om resultaten en prestaties te krijgen moet je soms onverbiddelijk zijn als choreograaf of repetitor. Als drie dansers zeggen ‘vandaag niet zo’n zin te hebben’ moet je toch veeleisend zijn om die duizenden passen synchroon te krijgen.

En NBprojects had een duizelingwekkend patroon van passen. Het ensemble van in regenjas gestoken voorovergebogen figuren haastte zich alle kanten op. Magisch. Club Guy & Roni had een verbluffend arsenaal aan minutieus uitgewerkte bewegingen van drie dansers die als aan touwtjes met elkaar verbonden waren. T.r.a.s.h. leverde een solo (Lucie Petrusová) waar je van achterover slaat, begeleid door prachtig pianospel (Caspar Vos). LeineRoebana liet een fraaie solo zien (Tim Persent) met nog fraaiere zang (Luana van Eekeren). ICK viel iets uit de toon: op de technische muziek kwamen herinneringen aan een balletidioom ondanks de uitstekende dansers minder sterk uit de verf. Als je al techno-achtige muziek gebruikt past extreem moderne dans beter. Zie WArd/waRD. Een ijzersterk optreden dat het uiterste van de performers vraagt, met een knallende acteerprestatie. Maar ja, dansersmishandeling. Waar hadden we het ook alweer over?

Conny Janssen Danst sluit de inspirerende avond af met een deel uit het menslievende COURAGE. De avond, de dag, is geheeld. Wijze lessen getrokken. Er is hoop, er zijn concrete voorstellen, er is een toekomst.

Bekijk hier het programma van het festival de Nederlandse Dansdagen dat dit weekend nog is te zien.

(foto: Jochem Jurgens)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*