Assassins van choreograaf Samuel Mathieu is klieren met macht

Assassins van de Franse choreograaf Samuel Mathieu is een choreografische studie naar macht in de serie All there is van Korzo.

Assassins in All there is

In het dansprogramma All there is van Korzo zie je buitenlandse voorstellingen die elders in Nederland niet vertoond worden. Dat is dit keer het geval met de Franse choreograaf Samuel Mathieu. Hij was in de maand april artist-in-residence bij Korzo en presenteert na een onderzoeksreis in het buitenland de voorstelling Assassins.

Onderzoeksmateriaal voor Assassins

Mathieu nam in diverse steden interviews af met personen die ondervonden wat dominantie is. Het opgenomen materiaal wordt verwerkt in een audio-documentaire. De bevindingen ervan zie je in het fysieke Assassins terug.

De drang om macht te nemen

Een lange tafel vormt een lijn van de achterwand naar het publiek. Een man stuitert een basketbal in het halfdonker. Hij zingt, falset lijkt het. Door de opkomende belichting doemen de tafelpoten op de achterwand op als de pijlers van een viaduct, of erger nog: als de contouren van een megalomaan paleis. Wellicht een hint naar het thema ‘macht’. Of het nou op microniveau is of macro-, de drang om macht te nemen of te verlenen is universeel, aldus de choreograaf.

Die tafel blijkt te bestaan uit meerdere kleine tafels. Met nog drie mannen en een vrouw ontstaat een spel met deze attributen die de performers tegen elkaar aanschuiven of tegen elkaar aan knallen, op elkaar stapelen of van elkaar wegnemen. De link naar het ballet De Groene Tafel (ook een inspiratiebron voor Mathieu), krijgt vorm wanneer iedereen achter een tafeltje richting het publiek met ingestudeerde handgebaren van politici of debaters tekeergaat.

Af en toe is er ook dans, maar deze beeldtaal komt in een geheel van vooral betekenisvol heen en weer lopen of stilstaan wat ongewoon over. Sterker is een synchrone loopsessie die laat zien wat fysiek geheugen met je kan doen. Het symmetrische loopwerk wordt steeds meer een uitputtingsslag, ondersteund door een synthetische beat. Een onderling duwen van elkaar verandert in een halve vechtpartij: schoppen, knietjes geven, een herhaalde kamikaze-achtige sprong naar de vloer van de vrouw in Édouard Lock-style.

Assassins is het constant blijven klieren met elkaar, om macht. Een ellendig spel waar de mens zich, bewust of onbewust, graag of met tegenzin mee bezighoudt.

De Franse choreograaf Samuel Mathieu heeft sinds 2001 zijn eigen gezelschap in Toulouse. Assassins is een coproductie met danscentra in Nantes, Vatan en Biarritz. Bekijk meer informatie over de voorstelling in het Korzo theater aan de Prinsestraat in Den Haag.

(foto: Louis Jean)