Briljante tarantella geeft boost aan Best of Balanchine 

Een briljante, nieuwe Tarantella Pas de Deux geeft schwung aan het Best of Balanchine-programma van Het Nationale Ballet. Dat had de voorstelling net even nodig.

Ballet is woman, zei choreograaf George Balanchine ooit. En in het nieuwste programma Best of Balanchine van Het Nationale Ballet stralen vooral de vrouwen. De mannen lijken daarentegen wat afwezig. Behalve Remi Wörtmeyer en Young Gyu Choi. Die geven alles wat ze hebben. En dan is er nog de nieuwste toevoeging aan het Balanchine oeuvre van Het Nationale Ballet, de Tarantella Pas de Deux: die spat van het podium.

Best of Balanchine: ballet op het hoogste niveau

Het is razendknap wat we als klein landje op deze première in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam laten zien. ‘Ons’ Nationale Ballet heeft een uitgebreid Balanchine repertoire en de beste balletmeesters komen de werken instuderen. Dat moet ook wel, want de George Balanchine Trust die toestemming verleent, eist de hoogste standaard. Alleen een welvarend en cultureel ontwikkeld land kan zich eigenlijk een topdansgezelschap veroorloven, sterker nog: het is het zijn stand verplicht. Dat is ook de clou van het werk van Balanchine. Pronken met wat je hebt.

If you’ve got it: flaunt it.

Theme and Variations

Dat pronken zie je terug in het klassieke Theme and Variations. Zoals de Russische schrijver Tolstoj in Oorlog en Vrede de schitterende uniformen beschrijft van jonge officieren, zo presenteren de dansers zich. Het corps de ballet wervelt met de precisie van een raderwerk in allerlei formaties, paren schuiven voorbij in een elegante parade, pauken beuken als kanonnen en het ballet voert naar een bombastische climax. De prachtige soliste Anna Oli, met ranke, trefzekere benen en sierlijke wreven, verliest zich met hart en ziel in haar dans. Haar partner Jozef Varga oogt koninklijk en heeft een onberispelijke techniek met een soft touch. Maar er mag best meer bravoure tegenaan.

(lees verder onder video)

Apollon musagète: aanvoerder van de muzen

Apollo was een god van muziek en levensvreugde en kon ook een strenge en straffende god zijn. Artur Shesterikov heeft met zijn fijnbesneden gezicht en brede torso de looks, maar het ambivalente karakter, een god waar je ook een beetje bang voor bent, komt niet echt uit de verf. Pas aan het eind voel je het zweet en de inzet, en komt de god meer tot leven. De drie muzen, Sasha Mukhamedov, Floor Eimers en Wen Ting Guan, geven daarentegen een voortreffelijke presentatie van hun drie verschillende ‘karakterdansen’.

Tarantella Pas de Deux

De nieuwste Balanchine aanwinst is de rode peper in het programma. Op het lijf geschreven voor Maia Makhateli en Remi Wörtmeyer. Beide solisten schitteren in virtuoze, razendsnelle passen op de Grande Tarentelle van de Amerikaanse componist Louis Moreau Gottschalk. Wat een vuurwerk. Een betere tarantella kan je niet krijgen.

Violin Concerto

Isabelle van Keulen draagt het Vioolconcert in D van Igor Stravinsky, Het Balletorkest zweept de dansers op, hier wordt door iedereen keihard gewerkt. Absolute uitblinkers zijn Young Gyu Choi, per 1 januari 2016 bevorderd tot eerste solist, en Sasha Mukhamedov. Hij is au naturel, cool en briljant, zij is onverwacht snel, vol overgave en charmant. Met deze dansers is de toekomst van het gezelschap alvast verzekerd van klasse.

Groei en ontwikkeling in Best of Balanchine

Best of Balanchine laat een interessante ontwikkeling zien in het werk van de meesterchoreograaf. Van kroonluchters en tutu’s, tot invloed van expressionisme en ten slotte een organisch abstracte, geheel eigen balletstijl. Het programma kwam eerder al uit met drie andere werken. Vanavond was de zaal geheel uitverkocht, dus ook wat het publiek betreft mag over een paar jaar deel 3 doorkomen. 

Het programma is tot en met 10 april te zien in Nationale Opera & Ballet in Amsterdam. Bekijk hier de speellijst

(Foto: Angela Sterling)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*