Dansfilm Pina, een must voor iedereen die een liefdesrelatie heeft of had

Filmhuis Den Haag pakt breed uit met de première van de Tanztheater film Pina. Rode loper, welkomstdrankje, korte inleiding door directeur en programmeur van het filmhuis en de wethouder van Cultuur (D66) geeft het startsein door op een rode knop te drukken.

Pina

De avond is bijzonder omdat voor het eerst in Nederland een dansfilm te zien is in 3D. Er lijkt geen betere film hiervoor geschikt dan de film Pina van regisseur Wim Wenders. Pina Bausch, groots 20ste eeuws moderne dans choreografe, zou aan de film meewerken maar kwam helaas te overlijden voor het project was aangevangen. Toch verkoos de regisseur, bekend van films als Der Himmel über Berlin, en Paris,Texas, door te gaan. Het resultaat is ook zonder 3D indrukwekkend maar nu wordt je als toeschouwer vaak deelnemer door als het ware tussen de dansers in te staan.

Volop dansscènes

Als rode draad zie je een prachtige mars van dansers die in een lopend lint een eerbetoon lijken te brengen aan Pina. Bijzondere dansers, waaronder vooral de voorganger. Daarnaast of daarom is gekozen voor een (lange) verteltrant aan de hand van het tableau de la troupe. Er zijn tussendoor volop dansscènes zoals delen uit Sacre du Printemps en Café Müller en meesterlijke korte dansfrases. Soms zit je in een museale sfeer en dan in een film als One Flew Over The Cuckoo’s Nest waar je de gevolgen voelt van pijnlijke ervaringen.

Dingen ineens begrijpen

Terugkerend bewegingsmateriaal is een ritueel van ogenschijnlijk onlogische gebaren die zich herhalen, versnellen en tenslotte inzakken. Af en toe lijkt het of je geen mensen maar buitenaardse wezens observeert. Daarentegen is er ook nuchtere humor, bijvoorbeeld wanneer een vrouw doodgemoedereerd aarde schept over een liggende danseres. Tenslotte levert de film van die spaarzame en troostende momenten in je leven op dat je onder invloed van kunst belangrijke dingen ineens begrijpt, herkent en met ze instemt.

Dans in Duitsland

Duitsland kent een rijke geschiedenis aan dans. Al sinds de 18e eeuw werd toegang geboden aan talentvolle buitenlandse dansmeesters en dansers. Op modern expressionistisch dansgebied werd Duitsland echt dansland: met o.a. Rudolf von Laban, Mary Wigman en Kurt Jooss (leermeester van Pina). Duitsland kent of kende een brede infrastructuur voor dans. Naast grote danssteden als Stuttgart, Frankfurt en Berlijn had ongeveer elk stadje, waaronder het Wuppertal van Pina Bausch, een professioneel dansgezelschap met goede salarissen. Het is ook hierom dat een Pina Bausch zich heeft kunnen ontwikkelen.

Wat onderscheidt een klein gezelschap met middelmatige moderne dans van een grootheid als Pina Bausch? Er worden enkele verklaringen gegeven in de film maar echte antwoorden of een biografie over Pina met bijvoorbeeld haar succesvolle tijd in New York als danseres zien we niet.

Een must voor iedereen

Feit is dat de film een must is voor elke kunstliefhebber en niet mag ontbreken als kennisbron op dansgebied. Géke Roelink (directeur van het Haagse filmhuis) vult bij de nazit aan dat de film eigenlijk een must is voor iedereen die een liefdesrelatie heeft of had. Pina’s werk zou vooral draaien om liefde en macht in een relatie. Dat de dood en de liefde ongrijpbare dingen zijn laat ook deze film zien en de directeur voegt eraan toe dat je niet alles hoeft te begrijpen in dans. Oftewel, waar begrijpen en woorden ophouden begint dans.