Met Danzón van Internationaal Danstheater de broeierige nacht in

Danzón van Internationaal Danstheater, is een intiem dansfeest dat langzaam op gang komt. De swingende live muziek van Abel Marcel maakt het feest compleet.

Danzón Internationaal Danstheater

Het doek is open in de kleine zaal van het DeLaMar Theater in Amsterdam. Op het toneel staan witte kuipstoeltjes, er klinkt straatrumoer en de bandleden hebben zich bij de achterwand gepositioneerd. Dansers, gekleed alsof ze van de boulevard komen aanwaaien, vormen koppels. Danzón kan beginnen.

Wat is Danzón?

Danzón ontstond rond 1870 in Cuba door invloeden van Europese en Afrikaanse immigranten. Bij alle lagen van de bevolking en alle rassen was de danzón geliefd en er vond een vermenging plaats tussen arm en rijk, wit en zwart. Uit angst voor deze vermenging werd de danzón verboden. Net als andere dansen in het Caraibisch gebied werd de danzón, ook vanwege het intieme dicht op elkaar dansen, aanvankelijk beschouwd als schandalig.

Schandaal?

Er is weinig schandaligs aan Danzón, de 70-ste productie van het jubilerende Internationaal Danstheater. Maar toegegeven: er is heel wat voor nodig om in 2016 nog als schandalig bestempeld te worden. Daarbij zijn de dansers bijna allemaal blank dus er is niet echt sprake van rassenvermenging. Hoogstens is de intieme aanzet tot een dans van twee mannen iets anders dan de gebruikelijke man/vrouw duetten.

Hoe minder ballet, hoe beter

Blanke mensen swingende Caraïbische dans laten uitvoeren is natuurlijk best een uitdaging. Daarom is het bewegingsidioom niet nadrukkelijk danzón maar georiënteerd op klassiek en modern ballet. Eigenlijk geldt hier: hoe minder ballet, hoe beter. Want de impuls van de dans komt meer tot zijn recht zonder nette, afgewerkte bewegingen. Alles lijkt bovendien op de tel gechoreografeerd. Dat is een hele prestatie want de gecompliceerde jazzy muziek van talent Abel Marcel zit vol interrupties, lastige beats en ritmes.

Muzikaal feest

Abel Marcel is trouwens een fenomeen op zich. Nonchalant op zijn piano spelend heeft hij alles onder controle. Aan het uiteinde van het combo zit gitarist Fernando Camas die ook sfeervol de klarinet kan hanteren en daartussenin zit een duo van kale mannen (Samuel Ruiz en Greg Smith) op bass en drums. Voor liefhebbers echt een muzikaal jazzfeestje, met de felheid van een Whiplash. Heel bijzonder dat een live jazzkwartet en dansers zo op elkaar inspelen.

Dans verbindt

Twee dansduetten vormen hoogtepunten: dat van Mathilde Van de Wiele en Jeroen van Acker, en van Michael Sastrowitomo en Rossana Caldarera (het laatste op een magische bewerking van Quizás, Quizás, Quizás). Dit komt dicht bij wat choreograaf Jan Linkens voor ogen zal hebben: de intimiteit en kracht van dans om mensen met elkaar te verbinden.

Hips

De bandleden kleden zich on stage om in fleurige shirts, een leuk changement van ontwerper Ben Voorhaar, en ook de dansers hebben hun zondagmiddag outfit omgeruild voor een avondje uit. In hemdsmouwen, met rook op het podium en onder het warme licht duik je de broeierige nacht in. En zoals het hoort bij een succesvolle avond is er toegift na toegift. Tot er na een dronken groepsfinale van de tien dansers een romantisch eind komt. Mathilde vraagt op de lege dansvloer haar dansminnaar nog één keer ten dans.

Uitreiking Dans Publieksprijzen

Na afloop van de première op 7 maart werden door Edwin van Balken, directeur van het DeLaMar Theater, de Dans Publieksprijzen uitgereikt. De prijs in de categorie Choreografie 2015 ging naar choreografe Neel Verdoorn voor Crazy Blues van Internationaal Danstheater, en Michael Sastrowitomo ontving de prijs in de categorie Danser 2015. Fotograaf Alexander van der Linden ontving de Dansfoto van het Jaar-award en een cd van Danzón werd in de foyer gepresenteerd.

Klik op de pijl rechts voor meer foto’s of swipe naar rechts op de foto. (Foto’s met dank aan Robert Benschop.)

Zelf Danzón proberen?

Vanaf 17 maart starten Internationaal Danstheater, Dans in School en de stichting Vier het Leven tien werksessies dans. Daarin kun je onder begeleiding van twee docenten een voorstelling maken van een half uur. En er zijn op 28 maart en 26 april enkele openbare Danssalons in de Doelenzaal Amsterdam. Meer informatie vind je hier.

Bekijk hier de speellijst van Danzón

Heb je deze voorstelling gezien? Laat anderen weten wat je ervan vond en geef op deze pagina jouw aantal sterren door!