Voorjaarsontwaken 2011 met Jan Martens en Sagi Gross

Bij Voorjaarsontwaken liggen er voor de gelegenheid alvast echte graszoden in de foyer. De begeleidende poster lijkt de opdracht mee te hebben gekregen: het mag niet echt mooi zijn. Een jongedame met sluik haar hangt aan een sluike tak.

Voorjaarsontwaken in 2011

Geheel onverwachts staat echter in het eerste ballet een danseres opgesteld die zo uit het New York City Ballet lijkt te zijn weggelopen, stijlvol, met allure en mooi om naar te kijken. Maud de la Purification (het kan een fascinerende bezigheid zijn om namen te bekijken in programmaboekjes van balletscholen of gezelschappen), moet naast dans af en toe wat tekst voordragen. Goed gedaan maar altijd riskant. Een acteur kundig balletpassen laten uitvoeren, mocht dat ooit een creatieve ambitie zijn van een regisseur, is net zo moeilijk.

Sagi Gross

Het valt op dat alle dans op deze avond op professioneel niveau wordt uitgevoerd. Indrukwekkend was de solo van Moo Kim op choreografie van Sagi Gross. Deze anatomische studie over lichaamsbeheersing begint interessant: de danser met ondoorgrondelijke gezichtsuitdrukking staat als een document in de hoek en hoeft weinig te doen om met interesse gelezen te worden.

Jan Martens

Meest memorabel is een pas de deux van Jan Martens en Steefka Zijlstra. Dans (kijken) is behoorlijk geëvolueerd sinds Guglielmo Ebreo en dans kan zichzelf de laatste decennia erg serieus nemen. Er kan zomaar van je als toeschouwer verwacht worden dat je in een kleine zaal met een gelijkvloers toneel doodstil zit. Mag je geluid maken? Mag je tekenen vertonen van desinteresse? Choreograaf Jan Martens stoort zich hier niet aan. Hij ontlokt een brede grijns bij toeschouwers met zijn benadering van dans.

Potentiële advertentie voor deze productie van Martens: dansers gezocht, danstechniek geen vereiste maar 10 minuten non-stop kunnen rammen met je armen op beat-muziek wel. Het is een ongedwongen en toegankelijk portret van ongemakkelijke intimiteit. Het doet wat met je als publiek en het blijkt lastig om in de volgende twee stukken nog op te kunnen gaan. Dat zijn een goed uitgevoerde solo door een danser met een compleet bewustzijn van zijn lichaam en een ambitieus volwaardig ballet voor vijf dansers.

programma informatie