Met allesovertreffend 5★★★★★ maakt Introdans een kritische knipoog

Het programma 5★★★★★ van Introdans laat werk zien van maar liefst vijf sterchoreografen. Maar het is ook een kritische knipoog naar het meten van kunst.

Te veel sterren of niet?

Toevallig of niet? Het Parool bracht het nieuws dat het stopt met het geven van sterren in recensies. Hoofdredacteur Ronald Ockhuysen: ‘Wij willen, door de sterren bij recensies weg te halen, benadrukken dat onze recensenten juist niet uit de heup schieten, maar op basis van hun specialistische kennis tot een afgewogen, zorgvuldig geformuleerd oordeel komen.’

Ook Introdans bevraagt met hun nieuwste programma in februari het geven van sterren bij recensies. Het Arnhemse gezelschap: ‘De titel 5★★★★★ is tevens een kritische knipoog naar de huidige trend om kunst te ‘meten’ aan de hand van het aantal sterren.’

Maar er is meer. De programmatitel verwijst ook naar hoe rijk en veelzijdig het hedendaagse ballet is. En Introdans pakt enorm uit met Nederlandse premières!

Introdans-première Dreamtime van Jiří Kylián

Jiří Kyliáns Dreamtime ging in 1983 bij het Nederlands Dans Theater in première. Aan Introdans nu de eer dit ontroerende ballet uit Kyliáns lyrische periode op het toneel te brengen.

Nederlandse première Loin van Sidi Larbi Cherkaoui

Na In Memoriam en Orbo Novo neemt Introdans opnieuw een creatie van de internationaal bejubelde Sidi Larbi Cherkaoui op het repertoire. De Vlaams-Marokkaanse choreograaf creëerde Loin in 2005 voor het Grand Théâtre de Genève. Loin gaat over afstand: tussen individuen, landen en culturen, maar ook over wat ons mensen bindt.

(lees verder onder de video)

Nederlandse première Les Bourgeois van Ben Van Cauwenbergh

Ben Van Cauwenbergh was de stoere stersolist van Ballet Vlaanderen en het Londen Festival Ballet. In het juweeltje Les Bourgeois geeft de Vlaamse choreograaf een speelse vertaling in dans van Jacques Brels gelijknamige lied. Een weergaloze en onopvallend virtuoze solo.

Nederlandse première Unfold van Robert Battle

Introdans heeft maar liefst negen werken van de Amerikaan Robert Battle op het repertoire en met Unfold komt de teller op tien. Battle is artistiek directeur van het prestigieuze Alvin Ailey American Dance Theater en is er internationaal grote vraag naar zijn werk. Het duet Unfold schetst een beeld van een nieuwe liefde, maar in plaats van een dartelende kalverliefde is de liefde intens, hartstochtelijk en misschien ook wel beladen.

La Morte del Cigno van Mauro de Candia

In La Morte del Cigno geeft de Italiaanse choreograaf Mauro de Candia een ijzersterke hedendaagse, mannelijke interpretatie van De Stervende Zwaan.

SPEELLIJST EN TICKETS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*