Bolsjoj Ballet blinkt uit met Le Corsaire in Pathé

Er zijn dansliefhebbers die ballet alleen nog in de bioscoop kijken en niet in het theater. Vanavond werd bij Le Corsaire duidelijk waarom.

Op zondag 22 oktober trapte Pathé Cinema een nieuw seizoen van balletvoorstellingen af. Met Le Corsaire van het Bolsjoj Ballet. Live, want de voorstelling die in het Bolsjoj theater in Moskou plaatsvond, werd gestreamd naar bioscopen wereldwijd. Zo ook naar Pathé het Buitenhof in Den Haag. En wat een voorstelling was het!

Het verhaal van Le Corsaire

Even een korte uitleg. Want het avondvullende ballet Le Corsaire zie je niet zo gauw in Nederland. Behalve de beroemde pas de deux uit de tweede akte.

Het verhaal is redelijk simpel; het is gebaseerd op een gedicht van Lord Byron. De piraat Conrad raakt verliefd op de Griekse slavin Medora maar wint haar niet zonder slag of stoot. Medespelers zijn de jaloerse handlanger Birbanto, een rijke Seyd-Pasha, zijn sultana Zulma, het slavenmeisje Gulnare, en slavenhandelaar Isaac Lankedem (een briljante, humoristische rol van Gennadi Yanin).

Korte geschiedenis

Le Corsaire (de piraat) op muziek van Adolphe Adam ging in 1856 in première bij het ballet van de Parijse Opera. De beroemde Franse balletmeester van het Keizerlijk Ballet in St. Petersburg, Jules Perrot, zag het en wilde het direct opvoeren in Rusland. Dat gebeurde niet veel later, met de jonge Fransman Marius Petipa als piraat.

Petipa zelf zou ook uitgroeien tot een invloedrijk choreograaf, maakte een herbewerking van Le Corsaire en voegde meer dans toe aan de rol van Conrad.

De versie die het Bolsjoj Ballet brengt is uit 2007 van de Russische succeschoreograaf Alexei Ratmansky en Yuri Burlaka. Afgelopen seizoen was bij Het Nationale Ballet nog zijn Shostakovich Trilogy te zien. In een décor van Boris Kaminsky komt nu zijn versie van Le Corsaire tot leven. 

Waarom is Le Corsaire in de bioscoop een succes?

Er gaat natuurlijk niets boven ballet in het echt op het toneel zien, met een live orkest. Maar een topproductie van het Bolsjoj Ballet kun je eigenlijk alleen zien in Moskou zelf, en dat is voor de meesten net iets te ver. Daarom komt een voorstelling in de bioscoop wel heel goed uit! En als er live wordt gestreamd komt het extra dicht in de buurt van een voorstelling in het theater.

(lees verder onder de video)

Opgenomen in het ballet

Want het levendige marktplein in de eerste scène trekt je meteen het ballet in. Charmante slavinnen dansen, piraten zijn getooid met lang haar en snor en soliste Ekaterina Krysanova maakt haar entrée. Zij danst vol overgave een voortreffelijke Medora en heeft een vlekkeloze techniek. Je ziet dat ze gelauwerd is en alles tot in de puntjes beheerst. Dat is ook wel nodig want er is een razende competitie van talent. Desondanks staat ze volledig haar mannetje. Haar draaien zijn helemaal af en tussen haar vele fouetté’s gooit ze met gemak dubbele pirouettes.

Ook van absolute klasse is haar tegenspeler Igor Tsvirko. Omdat de voorstelling gefilmd wordt zie je zijn stoere kaken en het kuiltje in zijn kin van dichtbij. Maar deze held is ook een ijzersterke danser. Dat valt vooral op in de beroemde pas de deux in de piratengrot. Normaliter danst de piraat met bloot bovenlichaam in een exotische outfit, hier is Conrad gestoken in een soort piratenkapiteinspak. Toch ogen de enorme en onnavolgbare sprongen die Tsvirko maakt indrukwekkend. 

Igor Tsvirko

Op en top genieten

Het is dus op en top genieten van de dansers van het Bolsjoj Ballet. Want ook Anastasia Stashkevich en Vyacheslav Lopatin laten in de eerste akte een weergaloze pas de deux zien. In de vierde akte geeft Denis Rodkin een majestueus optreden en het jonge talent Daria Khokhlova krijgt een kans zich te bewijzen als Gulnare.

Voeg daar nog een oogverblindende bloemenparade in de tweede akte op muziek van Léo Delibes aan toe en een spannende schipbreuk aan het eind en de avond is helemaal compleet. 

Waarom dus naar ballet in de bioscoop?

Zoals gezegd, je hoeft niet ver weg en het is betaalbaar. Je krijgt ballet van het hoogste niveau te zien en producties die anders niet naar Nederland gehaald worden. De filmregie is gelukkig prima en laat je ook dans van dichtbij zien. Bovendien is naar de film gaan meer een casual gebeuren dan naar het theater gaan. Vandaar dat sommigen alleen nog ballet in de bioscoop kijken.

Gezien in: Pathé Het Buitenhof, Den Haag
Door: Guus Breeman

Bekijk hier de komende voorstellingen dit seizoen.



  1. Tja en dan wil je de voorstelling zien in Pathé Rotterdam, lukt het niet een verbinding met Moskou tot stand te brengen! Natuurlijk niet fijn voor Pathé, maar helemaal niet voor de bezoekers! Ze hebben de bezoekers gecompenseerd (uiteraard), maar helaas Le Corsaire gemist!

    Marion / Beantwoorden
  2. Wel vervelend dat de aangekondigde cast zonder enige aankondiging gewijzigd was.
    Had Olga Smirnova willen zien, in plaats van twee danseressen van een duidelijk mindere categorie ( ondanks de beschreven fouettees.)

    Merel / Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*