Het nieuwe Requiem van David Dawson geeft reden tot optimisme

Het was een meesterwerk met die muziek van Gavin Bryars. Het ballet Quintett van William Forsythe. Nu maakt Bryars speciaal voor Het Nationale Ballet een compositie voor nieuw werk van David Dawson: Requiem.

Einde van de oorlog

Requiem gaat over een groot thema: het herdenken van de Eerste Wereldoorlog. Op 11 november 2018 is het immers honderd jaar geleden dat de Grote Oorlog werd beëindigd. Hoewel het neutrale Nederland niet deelnam aan deze oorlog worstelde ons land met vluchtelingen, persvrijheid, mobilisatie en schaarste. ‘Een oorlog die volstrekt onnodig was en die aan miljoenen mensen het leven heeft gekost’, zegt David Dawson over WO I. ‘Het is de oorlog van de opgeofferde generatie, opgeofferd voor iets dat achteraf niet meer zo goed te achterhalen is’ (Sophie De Schaepdrijver).

Geen gemakkelijke kost

Oorlog is geen licht onderwerp voor een ballet. Kurt Jooss leverde echter met zijn anti-oorlog ballet De groene tafel een meesterwerk af. Ex-NDT danser en choreograaf Iván Pérez maakte recentelijk indruk met zijn ballet (en film) Young Men bij het Engelse BalletBoyz over de loopgravenoorlog tijdens WO I. Maar met oorlog kun je snel vervallen in voorspelbare dramatiek.

Hoe gaat David Dawson dit thema benaderen?

Reden tot optimisme

Door naast een politieke boodschap het ook persoonlijk te maken. ‘De menselijke ziel is een prachtig iets, alleen raken we te vaak verstrikt in machtswellust, onrecht en pijn.’ Dawson biedt dus ruimte voor optimisme. Met zijn Requiem wil hij dat wij ons afvragen waar wij nu staan en wat voor een wereld wij achterlaten voor toekomstige generaties. Eerder deed Toer van Schayk een soortgelijk beroep ons ons geweten in zijn Requiem uit 1990, door beelden te tonen van bomenkap of wetenschappelijke experimenten op dieren.

Persoonlijke ervaringen in muziek

Bijzonder is alvast de keuze voor Gavin Bryars. De componist studeerde filosofie voordat hij als bassist in een modern jazz- trio speelde. Het zal interessant zijn te zien hoe Dawson en Bryars zoals toegezegd eigen levenservaringen in hun Requiem verwerken. Bryars werd in de balletwereld vooral bekend vanwege zijn bewerking van Jesus’ Blood Never Failed Me Yet. Dat muziekstuk, een eindeloos herhaald lied dat gezongen werd door een dakloze, werd gebruikt in het ballet Quintett van William Forsythe (recensie hier). De choreograaf schreef ermee een liefdesbrief aan zijn toen zieke vrouw.

Maar Bryars maakte ook muziek voor werk van La La La Human Steps van Edouard Lock, voor Lucinda Childs en Laurie Booth. Bovendien gebruikte David Dawson voor zijn ballet Reverence, Bryars’ Third String Quartet. Dat werk leverde Dawson de prestigieuze Golden Mask Award op (hij maakte als eerste Engelse choreograaf werk bij het vermaarde Marijinski Ballet). Voor het Ballet Vlaanderen creëerden Dawson en Bryars in 2010 samen een nieuw werk, getiteld Third Light.

Wanneer komt Requiem uit?

Op zaterdag 9 februari 2019 gaat Requiem in première bij Nationale Opera & Ballet. Ook te zien in het programma is Citizen Nowhere, een ander reeds succesvol ballet van Dawson. Het zogenaamde double-bill programma van de choreograaf (op Twitter is hij bekend met het account @Double Diamond1) kan dan ook een dubbele diamant vormen.

MEER INFORMATIE

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*